SELAMAT DATANG


Ekonomi Penduduk Kg. Ladang (Dahulu & Sekarang)


Ekonomi

Ekonomi utama penduduk Kg. Ladang dahulunya mereka banyak menjalankan aktiviti pembuatan tembaga dan mengutip hasil laut / nelayan. Namun, kegiatan ekonomi ini kian berubah dari semasa ke semasa disebabkan oleh perubahan dan pembangunan yang berlaku di kawasan penempatan Kg. Ladang itu sendiri. 

Terdapat banyak pembinaan yang dibina di penempatan Kg. Ladang seperti pembinaan hotel, rumah penginapan, motel, tempat-tempat pelancongan, pejabat-pejabat kerajaan, perkhidmatan, hospital, bangunan-bangunan kedai dan sebagainya. Disebabkan oleh pembangunan tersebut maka berlaku perpindahan kegiatan ekonomi penduduk seperti kebanyakan daripada mereka tidak lagi menjalankan aktiviti pembuatan tembaga dan nelayan sebaliknya mereka bekerja di sektor lain seperti dalam sektor pelancongan, perkhidmatan, dan sebagainya. 

Hanya segelintir sahaja penduduk yang masih lagi menjalankan kegiatan ekonomi terdahulu, itu pun hanya orang lama dan 5-6 orang yang masih ke laut bekerja sebagai nelayan. Manakala sebahagian besarnya telah bertukar kepada kegiatan ekonomi yang lain.

Pautan Lain :

\(Pembaca boleh 'KLIK' pada point di atas untuk ke pautan berkaitan dengan aspek yang telah dibahagikan.)

~ Sekian ~

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Meooww