SELAMAT DATANG


Perubahan Sosial Kg. Ladang (Dahulu & Sekarang)


Sosial


Menemubual Penduduk sekitar Pangsapuri

Aktiviti-aktiviti yang melibatkan penduduk Kampung Ladang Sudah lama diamalkan sejak dahulu lagi sebelum pembangunan berlaku. Aktiviti kemasyarakatan seperti kenduri-kendara, rumah terbuka menjelang perayaan, sambutan Maulidur rasul dan sambutan yang lain ini adalah bertujuan untuk memupuk semangat perpaduan antara satu sama lain dalam kalangan penduduk Kampung Ladang.


Setelah pembangunan berlaku, semangat kemasyarakatan ini masih wujud dalam jiwa setiap penduduk di Pangsapuri Ladang Gemilang ini. Bahkan semangat tersebut semakin kuat dan membuak-buak. Hal ini diterangkan sendiri oleh pengerusi JKK kawasan tersebut iaitu Encik wan Ahmad. Mereka telah merangka program-program yang melibatkan orang ramai seperti aktiviti gotong-royong dan beberapa aktiviti yang lain. Dengan adanya aktiviti seperti ini mampu untuk menguatkan lagi perpaduan dalam kalangan mereka dan membuang persepsi buruk orang luar terhadap mereka.


Menurut En. Wan Ahmad, keseluruhan daripada penduduk di pangsapuri tersebut masyarakat Melayu. Tidak ada kaum lain yang tinggal di Pangsapuri Ladang Gemilang kecuali kaum Melayu walaupun ada dari kaum-kaum yang lain mengisi borang untuk menetap di pangsapuri tersebut. 

Pautan Lain :
(Pembaca boleh 'KLIK' pada point di atas untuk ke pautan berkaitan dengan aspek yang telah dibahagikan.)

~ Sekian ~

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Meooww